THE BLOGGERS

Thursday, December 10, 2009

asam pedas by [asam]pedas


aku tak pandai masak:..
tapi nak masak untuk aku dan family boleh laa:..
tertelan lah jugak:..
aku nak share resepi asam pedas aku [resepi aku] dengan semua bloggers:..
ni betul-betul masakan kampung tau:..



ikan tenggiri [nak sedap amik bahagian kepala]
bendi [lagi banyak lagi sedap]
bawang merah dan putih [ikut suke la banyak mana pun]
cili boh [ikut suke lah-kalau nak pedas,letak lebih tambah cili api sikit] meletop!
serai [2 batang cukuplah]
halia
air asam jawa/asam keping [secukupnya]
  1. Tumbuk bawang dengan halia-serai tumbuk sikit jer
  2. Tumis semua tu.
  3. Dah naik bau, masukkan cili sampai cili tu masak.
  4. Masukkan air asam jawa/asam keping tadi dan ikan.
  5. Lepas tu baru masukkan air [suke hatilah banyak mana pun-tapi agak agak la kan]
  6. Masukkan bendi
  7. Dah sedia, masukkan dalam mangkuk.
  8. Hidangkan [ape lagi, makanlaaaa]
haa bagi anak-anak dara tu, cubalah:..
inilah resepi aku yang paling hangat dan pedas:..
siape yang sukekan makanan simple, inilah yang paling simple:..
aku tak makan asam pedas kat kedai sebab aku punyer asam pedas lagi meletop dari asam pedas orang lain:..


silalah komen kalau resepi aku ni ade kekurangan:..
tapi harus diingatkan ini RESEPI AKU a.k.a RESEPI SAYA
ngeh ngeh ngeh

the end lagi tamat~

6 comments:

cheryna zamrinor said...

arituh gi melaka dan makan asam pedas. mungkin kami salah pilih kedai, kurang menyengat sikit. tapi bestlah jugak. pekena otak-otak bagai.

thanks fot the recipe:)

good posting.

PN[asam]pedas said...

lain kali kalau sha nak makan asam pedas yang best kat melaka ni, saya suggest kat restoran TOM YAM KLASIK kat jalan Sungai Putat,Melaka.
kalau nak free saya boleh masak:.. ngeh ngeh ngeh [kalau sha tak ragu-ragu rasa asam pedas [asam]pedas laa..]
lagi bagus kalau sha masak sendiri:..
thanks :)

greenhall said...

banyak benda aku nak komplen, tapi xjadi la...

coz 'ini resepi saya'!

haha..


actly xda bnda nak komplen pun. coz aku xpandai masak.

cuma nak minta cik kak ni tolong masak tu aku je. boleh?

PN[asam]pedas said...

wakaka:..
kalau rase nak makan free bley jer :)

greenhall said...

umbai pe cite?

lama xpi melaka..
melaka sebuah negeri yg bnyk trapik lite! haha

PN[asam]pedas said...

umbai??
aku pon lame tak pegi area tuh:..

jemputlah datang melaka indah nih:..
byk ker?? ade bape ekk?
wakakaka